Marlijn en ik hadden nog geen overnachting geregeld op Koh Phi Phi dus dat moesten we eerst even regelen. Waar onze matties sliepen was geen plaats meer, maar die meneer wist wel wat anders. Vet mooi hutje aan het strand, prima! Nemen ‘m. Beetje duur maar ’t was er zo knetterdruk dat er vast ook niets anders was. Een nachtje lekker luxe is ook niet verkeerd!

Met zijn 6’en geluncht en op zoek gegaan naar een plek waar we tot na oud en nieuw konden overnachten. Dat was een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Toen Marlijn bij een organisatie zat te kletsen waar ze haar duikbrevet in het Nederlands zou kunnen halen waren Shanne en ik verder aan het kijken voor accommodatie. We kwamen terecht bij een vrouwtje die ons eigenlijk linea recta naar Koh Lanta sturen. Een eiland iets verderop, wat groter, mooier (zei zij dan) en rustiger. Opzich waren wij die drukte op dat moment al meer dan zat en hadden er wel oren naar. Dus beetje gevraagd hoe en wat en dan zouden we met de rest overleggen.

Ski (zo noem ik Marlijn) zat ondertussen al te glunderen aan die duikschool tafel dus even kijken of dat daarmee wel goed uit zo komen. Haar weggekaapt en overlegd. Volgens de gids van Shanne en Martijn kon er op Koh Lanta ook gedoken worden dus dat was fijn. En op Phi Phi was het ook duurder dan op andere plaatsen. Dus terug naar die vrouw en onze reis naar Koh Lanta geboekt.
Wel lachen, waren we eindelijk op Koh Phi Phi, helemaal zin in allemaal. Ben je er, valt t toch wel tegen en ga je zo snel je maar kunt er weer vandoor. Gelukkig kon het!
’s Avonds nog een mooi feestje gebouwd op het strand, was echt heel leuk. Op een gegeven moment waren er allemaal dronken mensen de zee in gesprongen, kan allemaal!

Slecht geslapen in ons uberhutje, er liepen allemaal beesten in ons bed. Ingepakt en uitgecheckt bij een duidelijk iets te mannelijke vrouw (zie je hier echt veel, lach me nog steeds elke keer krom). Nog een Nederlands boek geconfisqueerd en van andere Nederlandse meisjes gehoord dat ze ook allemaal beestjes in hun bed hadden en daarom al twee nachten ergens anders hadden geslapen. Beter dat wij weg gingen! Nog heerlijk op het strand gelegen en gezwommen in de blauwe zee. Op de boot naar Koh Lanta lekker op het dek gezeten, heerlijk met die wind!

Op Koh Lanta liep alles gesmeerd, opgehaald bij de boot en direct ons huisje in. Nog meer luxe dit keer; twee zwembaden, eigen warme douche en de zee naast het ‘resort’. Daar heerlijk, met een cocktail van het mooie uitzicht genoten.

De volgende ochtend zat ik HELEMAAL onder de rode bulten, echt helemaal, niet normaal. Alsof ik de waterpokken had. Dus ik meteen naar die balie toe gegaan om het te laten zien en te vragen of ze m’n bed wilde verschonen en zo heet mogelijk wilde wassen. Nou die vent snapte er geen reet van, dus later maar terug gegaan. Die vrouw schrok ervan en het leek alsof er iets aan gedaan zou worden. Dus wij het eiland verkennen, was niet zo heel spannend. Er was een dokter dus daar maar even langs gegaan. Na 2 u was de conclusie bed bugs. Ja gast, hadden we zelf al bedacht. Terug aan de balie wilde ze me pillen geven, antibiotica. Dus ik uhm lijkt me niet nodig, het zijn beten, heb je geen zalf ofzo? Zij mij een zalf gegeven tegen de jeuk. Dat was erg handig geweest, als ik jeuk had gehad.
Dus naja maar gekocht voor als het wel zou gaan jeuken. Terug hadden ze onze beide bedden opnieuw opgemaakt, niet verschoond. Ik pissig. Naar die balie, werd die vrouw boos op mij, helemaal flippen. Zelf m’n maar bed afgehaald en nieuwe lakens gevraagd, gelukkig gekregen. En heel m’n bed ingepakt met vuilniszakken, kraakte leuk. Ook onze pyjama’s laten wassen, want het was nog steeds apart dat Marlijn niets had. Volgende ochtend gelukkig niet meer beten.

Shanne had een foldertje gevonden over Suppen, ik had ze al helemaal gek gemaakt. En dat hebben we de dag erna gedaan!
Ze hebben hier scootertjes met een karretje eraan, een Tuktuk noemen ze ‘t. Met n beetje proppen kan er een heel gezin in, echt hilarisch. Dus zo’n ding genomen (je moet ongeveer 2/3e van de prijs afhalen, dan zit je goed) naar de verhuur. Daar heerlijk gesupt! Marlijn had het ook nog geprobeerd, ging ook goed! Nog lekker bij het zwembad gezeten, je kent het wel, lekker niks doen.

Met oud en nieuw moesten we verplicht bij het ‘resort’ eten. Er was BBQ, was prima. Ook nog Thaise dans; 8 kleine meisjes die iets te beschamende bewegingen maakte. Kantje boord.
Daarna naar een bar gegaan, echt een mooie tent. Er waren travestieten aan het karaoke-en, Marlijn en ik deden hard mee. Maar om kwart voor 12 was opeens iedereen weg. En ze telden ook niet af. Dus niet echt t gevoel wat je thuis ook hebt. En natuurlijk misten we de oliebollen. Maar we kregen wel vuurwerk! Dat was wel echt heel leuk dus alsnog knallend het nieuwe jaar in!

Daarna ons door een taxi (truck met bankjes achterin) naar een ander feest laten brengen. Stopt die vent, zegt Martijn: ‘Ja waar is dat feestje dan?’ Hij wijzen. Wij daarheen. En ja hoor, dikke drukte, harde muziek, veel mensen, we waren bij ’t feestje! Heeuuujj. Dus daar nog een feestje gebouwd.
Op het strand kon je een grote lampion kopen en die de lucht in laten gaan. Hilde had gezegd tegen Marlijn dat als ze zoiets kon doen, ze graag wilde dat Marlijn dat zou doen voor haar overleden moeder. Dus natuurlijk meteen gedaan! De lucht was heel helder dus we hebben hem heel ver zien vliegen. 🙂
Op het strand nog even wat gegeten, we hadden erge trek. Komt er een jongen aangelopen; ‘Spreken jullie Nederlands’? En voor mij ‘n bekend accent dus ik: ‘Spreek jij Afrikaans’? Ja hoor! Vet lachen. Hij er ook bij. Konden elkaar echt prima verstaan. Die idioot was helemaal op de fiets hierheen gekomen. Wij gingen terug, wij wilde de Nieuwjaarsduik doen. Hij mee. Aangekomen bij zwembad #1 wij er meteen in. Hij ook, met fiets. Fiets eruit, Martijn erin met fiets. Heel de tijd krom gelegen van het lachen. Ook nog in de zee gedoken en zwembad #2. 2012 is ingewijd! Daarna was het tijd om te slapen.

Gelukkig regende het de volgende dag, even afkoelen en bijkomen. We waren allemaal goed brak. We wilden hierna naar Koh Tao, daar kon Marlijn haar duikcursus volgen. Dus dat geboekt en gechillt met Shanne en Martijn.

De volgende ochtend werden we om half 12 opgehaald. We gingen nu over land terug naar Krabi. Vanaf daar met een nieuwe bus en dan met de nachtboot. T was een klein busje en allemaal niet al te comfortabel. Gelukkig zijn we maar drie turven hoog. Die mannen om ons heen hadden echt een groter probleem. In Krabi kregen we te horen dat de boot niet ging, waaide te hard en te hoge golven. Beetje jammer. We konden kiezen, of in Krabi blijven en ’s ochtends vertrekken. Of nu naar de plaats vanaf waar de boot zou vertrekken, Surat Thani, en dan daar wachten. We waren op de heenweg al via Krabi gegaan en daar een heerlijke massage genomen en in een goedkoop hotel verbleven, dus we wilden daar wel weer heen. Ze zouden ons bellen met ‘t bericht of de boot wel of niet ging. Helaas ging hij niet dus het werd de volgende avondboot. Ik was weer naar de kapper geweest (ik ben nog nooit zo vaak naar de kapper geweest, wat dat reizen allemaal niet met je doet haha). Nu zijn alle dode punten er wel uit. Verder vooral gewacht op de bus die dik een uur te laat was. Zelfs de mensen van het hotel maakten zich zorgen! Maar alsnog gekomen en uiteindelijk konden we de reis voortzetten.
De slaapboot was best prima. Ik had er best tegenop gezien want ik kan echt niet slapen als ik zit, en ik heb echt m’n slaap nodig. Maar er was een onder- en bovendek. Onder de bagage (er werd voor 100 man aan eieren meegenomen, leven er geen kippen op Koh Tao?!) en bovenin waren aan twee kanten allemaal matjes met katoenen hoezen neergelegd, daar konden we slapen. Chill! Ik was al vertrokken voor die man m’n kaartje kwam controleren die daarom aan m’n tenen ging trekken. ’s Nachts nog een aantal keer wakker geworden door de hoge golven. Je kunt dan echt niet stil blijven liggen, echt grappig. Maar geslapen als een baby.

Op Koh Tao hadden we ook nog geen slaapplek dus met een andere jongen een taxi genomen naar het drukke gedeelte van het eiland. Het was pas 7u  ’s ochtends dus met ons slaperige hoofd op zoek gegaan naar een accommodatie. Was dat ook echt niet heel makkelijk, zo veel was er niet, alleen dure resorts. Maar toen we langs een boekingskantoortje liep vroeg een man (homo #45664) of we een slaapplaats zochten: ja! Dus hij laten zien. Een tweepersoons kamer met gedeelde douche en toilet. Allemaal schoon en prima, we nemen ‘m! Nog dicht bij het strand ook dus helemaal goed! Toen voor Marlijn een duikschool gezocht. De hele cursus kon niet in het Nederlands, dat konden ze niet aanbieden. Uiteindelijk een leuke school gevonden waar iemand was die wel wat dingen voor haar kon vertalen als het nodig was. Leerboeken kreeg ze ook in het Nederlands dus prima! Ze zou de volgende dag beginnen. Lekker genoten van de heel heldere zee en warme zon.

Er is hier trouwens verderop een travestietenclub. Echt een schouwspel. Staan ze half in hun blote kont flyers uit te delen op straat en je ziet het wel hoor, dat ’t mannen zijn. Overdag zie je er soms ook wel een, echt hilarisch.
En met Helen afgesproken wanneer we elkaar zouden treffen en waar. Het is Singapore geworden. Kunnen we met zijn drieën naar het noorden reizen tot wij naar Australië vliegen, Helen gaat door naar Bangkok waar Timo naartoe komt. Topplan! :D.

Wij wilden met de trein naar Singapore, dat had een man ons in Krabi al uitgelegd. Hij was Nederlander en 20 jaar in Zuid-Oost Azië gids geweest. Nu was hij met pensioen en bleef hij in Thailand wonen. Maar z’n beroep was hij niet vergeten en had een heel plan voor ons gemaakt hoe we het beste naar Singapore moesten gaan en waar we moesten slapen, echt heel lief. Dus wij wilde die trein boeken, helaas vol :(, beetje jammer, het was namelijk een slaaptrein. Nu gaan we met de bus.
Reisschema:
21:00 Boot
06:00 Aankomst Surat Thani
06:30 Vertrek naar Kuala Lumpur
23:00 Aankomst Kulala Lumpur, overstappen

06:00 Aankomst Singapore

Tot Kuala Lumpur weer met zo’n taxibusje. Dus zeg maar vaarwel tegen het gevoel in je achterste. Singapore en natuurlijk de ontmoeting met Helen maken het wel helemaal goed 😀

Jullie zijn weer bij! Op naar het volgende avontuur!
Foto’s zijn weer te zien via de link 🙂