Grapje! Ik ben al weer terug in Nederland!‘Huh wat, echt?’ Ja echt. Ik zal het uitleggen.
Omdat ik toch eerder naar huis ging wilde ik dan ook wel met mama haar verjaardag thuis zijn, dat is 22 april. Dus thuis gevraagd op welke data ze me van Schiphol konden ophalen tussen 10 en 20 april. Die data aan mijn vliegmaatschappij doorgegeven. Waren er geen vluchten beschikbaar tussen 26 maart en 24 april. 24 april zou wel heel kansloos zijn, heb je alsnog net niks dus besloten om op 26 maart terug te vliegen. Dat zouden dan maar 12 dagen Nieuw-Zeeland zijn maar alles is beter dan niks en NZ gaat naar mijn weten voorlopig nergens heen.
De laatste dagen in Cairns heb ik me dus ook vooral bezig gehouden met elke nacht wachten op een e-mail van de vliegmaatschappij of er al een betere datum beschikbaar was, het boeken van de beste vlucht naar Melbourne (vanaf daar moest ik naar Auckland vliegen), en het omboeken van mijn tour in NZ. Gelukkig is dat allemaal goed in elkaar gevallen, het omboeken kon gelukkig. Omdat ik van de meeste mensen had gehoord dat het zuider eiland mooier en gevarieerder was dan het noorder eiland, besloten om alleen die te doen. Dus ook meteen een vlucht geboekt vanaf Auckland naar Christchurch, daar zou de tour beginnen en vanaf daar vlieg ik ook terug naar Nederland.
En ja, het was nogal een heisa om dat voor mijn moeder geheim te houden haha. Wel alles met m’n vader doorgenomen, een mooi plannetje gesmeed samen. Daar over later meer 😉
Het laatste en misschien wel het beste deel van mijn reis is hieronder te lezen.

Ik had dus niet 3 maar 4 vluchten voor de boeg:
Cairns – Brisbane
Brisbane – Melbourne
Melbourne – Auckland
Auckland – Christchurch

Een klein drama maar het was niet anders. Het ticket die ik had geboekt moest ik namelijk helemaal volgen, ik kon niet zelf naar Christchurch vliegen, dan werd mijn vlucht naar huis geannuleerd.
En die vlucht was van Melbourne naar Auckland. Die overstap in Brisbane was gewoon kansloos, er waren geen directe vluchten. Verder alles goed gegaan. Ik zou een nacht op het vliegveld van Melbourne overnachten, mijn vlucht zou om 8u ’s ochtends vertrekken dus het zou geen zin hebben om de stad in te gaan om daar 2u te gaan slapen. Ik was gelukkig niet de enige, scheelt weer. Dus grote backpack op slot, hoofd op m’n kleine tas en slapen.
Maar koud dat t er was! Holy cow. Op een gegeven moment had ik een lange broek, skisokken, 4 lagen kleren aan en in een slaapzak maar het was niet te harden. Dus niet echt geslapen.

Vlucht nr 3 ging ook prima, ik had 3 stoelen voor mezelf dus de hele vlucht op een ontbijtpauze na geslapen. Het uitzicht vanuit het vliegtuig beloofde al heel wat, het zag er heel mooi uit. Op Auckland had ik 8 uur tot mijn volgende vlucht dus met de shuttle de stad in gegaan. Mijn backpack kon ik al inchecken dus die was ik al kwijt. Het was echt heerlijk weer, niet eens zo knetter koud. Wat te eten en drinken gescoord en in een hostel een bed voor de aankomende nacht gereserveerd, ik zou pas om 10u ’s avonds aankomen. Het hostel was een oude gevangenis en had goede recensies dus dat moest wel goed zijn. Thuis gemaild dat ik was aangekomen, het moest wel allemaal kloppen natuurlijk! Nog wat rondgelopen, volgens mij is Auckland best een leuke stad. Op tijd maar weer terug.
Op het vliegveld nog een beetje geslapen en toen het laatste vliegtuig ingestapt.
In Christchurch stond al een shuttle te wachten die me binnen een half uur naar mijn hostel bracht. Ik kon gelukkig nog naar binnen en de sleutel lag klaar bij de receptie, prima! Het was een 2-persoonskamer, er sliep een meisje onder me. Even met haar gekletst over wat er in Christchurch te doen was en toen lekker gaan slapen. Onder een warme deken deze keer, wel even wennen maar erg blij dat hij er was haha.

Hijskraan City
De volgende dag de stad in gegaan. Het was een aardig eindje lopen en best koud, 12 graden ofzo. Erg wennen om een lange broek, schoenen en een vest aan te hebben. In februari hebben ze hier de laatste aardbeving gehad, in december een heel grote. Ze zijn dus druk bezig met het opbouwen van de stad. Ik had een kaart meegenomen van het hostel, een rood omrand stuk van de stad was doorgekrast. Dat was dus serieus het deel van de stad waar je niet in kon, helemaal afgezet met hekken. Best een beetje een naar sfeertje hing daar, al die gebouwen vervallen, met graffiti op de ramen geverfd. Ook waren er op veel plekken bloemen, brieven en knuffels aan de hekken vast gebonden. Wel wilde ik deze stad al ‘Hijskraan City’ noemen, ze zijn echt overal te vinden om de stad zo snel mogelijk weer op te bouwen. Net naast het afgezette deel van de stad waren allemaal zeecontainers in winkels omgebouwd. Was wel heel gaaf om te zien, daar was het ook echt wel druk. Ze laten het er dus niet bij hangen ;). Via het park terug gelopen en eindelijk een supermarkt gevonden. Het is hier best wel een stuk goedkoper dan in Australië, dat is wel fijn! Ook een Indische dus cashew curry en naan brood gekocht, lekker!
Eten gemaakt en gekletst met m’n nieuwe roomie. Ik moest echt ontzettend wennen aan de kou, je kon er niet eens op slippers lopen, ze ventileerden er goed. Ook heb ik het systeem dat ik tussen het wassen door m’n pyjama nog een keer in de douche met shampoo was. Droogde dus ook voor geen meter. De route van mijn busreis aangepast zodat ik in ieder geval op tijd terug in Christchurch zou zijn voor mijn vlucht de 26e. Geen idee waar ik lang of kort moest blijven maar dat zou ik dan wel zien. Gelukkig kon ik de volgende ochtend al opstappen ipv zondag. 7u zou de bus vertrekken en de opstapplek was 45min lopen dus vroeg m’n bed uit!

Ruim op tijd aangekomen bij de bus, de wandeling met al m’n spullen heeft me wel warm gehouden!
In de bus zat ik naast een Iers meisje (25). Ze werkte in Auckland en ging nu nog even op vakantie naar het zuider eiland. Tijdens de eerste stop gezellig koffie gedronken en tijdens de reis genoten van het prachtige uitzicht. Wat is Nieuw-Zeeland mooi zeg, kanonnen.
In een dorp/stadje Greymouth moesten we wachten op onze overstap. Dus onze tijd gedood met in een café thee drinken en de supermarkt leeghalen. Samen brood en beleg gekocht en onder de voet van een berg opgegeten. Toen kwam eindelijk het moment waarop we vroegen hoe we heetten, goed verhaal. Shona heette ze. De bus kwam dus die ingedoken. Het was niet de Stay bus die we hadden geboekt maar een broertje ervan. Prima. Met twee meiden in die bus gekletst, Sara uit Zweden en Candice uit California (zo zei ze het ook, niet de states maar CALIFORNIA). Ook heel leuke meiden dus al met al een gezellige dag. Onze stop voor de avond was in Frans Jozef, bekend van zijn gletsjer. In de bus was al een briefje rondgegaan met wie welke tocht wilde doen. Dus met Shona ingeschreven (Sara en Candice wilden wandelen). Vet veel zin in! Toch nog sneeuw en ijs voor mij dit jaar :). Gezellig gegeten met Shona in de bar, keuken was niet te doen dus lekker luxe doen deze avond. Nacho’s, hmm!

 

De rest en de beste grap volgen nog 😉